Sunday, August 22, 2010

SYURGA DAN NERAKA MILIK SIAPA ?

Bismillahirrahmanirrahim...

Banyak ayat-ayat di dalam Al-Quran yang Allah SWT memberitahu bahawa syurga dan neraka itu akan menjadi milik siapa. Antaranya adalah; 

Al-Quranul Karim: 70: 15-35:

Sungguh, neraka itu api yang bergejolak, yang mengelupaskan kulit kepala. Yang memanggil orang yang membelakangi dan yang berpaling (dari agama), dan orang yang mengumpulkan (harta benda) lalu menyimpannya.*

Sungguh, manusia diciptakan bersifat suka mengeluh. Apabila dia ditimpa kesusahan dia berkeluh kesah, dan apabila mendapat kebaikan (harta) dia jadi kikir, kecuali orang-orang yang melaksanakan salat, mereka yang tetap setia melaksanakan salatnya, dan orang-orang yang hartanya disiapkan bagian tertentu, bagi orang (miskin) yang meminta dan yang tidak meminta, dan orang-orang yang mempercayai hari pembalasan, dan orang-orang yang takut terhadap azab Tuhannya, sesungguhnya terhadap azab Tuhan mereka, tidak ada seseorang yang merasa aman (dari kedatangannya), dan orang-orang yang memelihara kemaluannya, kecuali terhadap istri-istri mereka atau hamba sahaya yang mereka miliki maka sesungguhnya mereka tidak tercela.

Maka barang siapa mencari di luar itu (seperti zina, homoseks dan lesbian), mereka itulah orang-orang yang melampaui batas.

Dan orang-orang yang memelihara amanat dan janjinya, dan orang-orang yang berpegang teguh pada kesaksiannya, dan orang-orang yang memelihara salatnya. Mereka itu dimuliakan di dalam surga.

*Orang yang menyimpan hartanya dan tidak mau mengeluarkan zakat dan tidak pula menginfakkannya ke jalan yang benar.

Bersama kita memuhasabah diri, kita tergolong di golongan yang mana. Namun perlu diingat, Allah itu sifatnya Maha Menerima Taubat. Terpulang kepada kita, samada mahu bertaubat atau menunggu azab seksa-NYA yang tidak tertanggung. Pimpinlah kami yang lemah ini Ya Allah.

No comments:

Post a Comment